מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מינהל כלכלה ותקציבים
הצהרת נגישות

אודות

share
שתפו עמוד:
אודות

אודות מינהל כלכלה ותקציבים

במִינהל כלכלה ותקציבים 24 עובדים ובראשם סמנכ"ל בכיר, מר משה שגיא. במִינהל שני אגפים: אגף בכיר תקציבים שבראשו עומד מר דודי מזרחי ואגף א' כלכלה וסטטיסטיקה שבראשו עומד מר יואב אזולאי.
בשנת 2024, תקציב הברוטו של משרד החינוך עומד על כ-86.5 מיליארד ש"ח לצד תקציב פיתוח בסך 3.19 מיליארד ש"ח. מִינהל כלכלה ותקציבים אחראי לתכנון ולקביעה של מסגרות תקציב המשרד ותכניות העבודה. תהליך מורכב זה נעשה לפי סדרי עדיפויות ולפי מדיניות הנהלת המשרד, בתיאום עם משרד האוצר.

תחום האחריות של אגף בכיר תקציבים

אגף בכיר תקציבים שבראשו עומד מר דודי מזרחי, אחראי על הנושאים הבאים:

  • התוויית המתודולוגיה להכנת התקציב ולתכניות העבודה, לתכנון כלכלי, לקביעת סלי תקציב וקריטריונים להקצאה, לקביעת עלויות ומיון כלכלי של הוצאות המשרד.
  • גיבוש ותכנון תכניות עבודה על פי יעדים של כלל יחידות המשרד - לטווח הקצר, הבינוני והארוך ובקרה על ביצוע התכניות בתהליך עבודתן תוך מתן משוב שוטף; כל אלה מתוך ראייה אינטגרטיבית של תכניות ומגמות שונות במערכת החינוך.
  • פיקוח ובקרה על הביצוע הכספי והפיזי ועל ביצוע שינויים תקציביים במהלך השנה.
  • השתתפות בוועדות להקצבות ולתמיכות במוסדות ובמפעלים הנתמכים על-ידי המשרד, וכן בוועדות רכש של שירותים וקניות.
  • השתתפות בוועדות הכנסת השונות ובוועדות שרים. העברת נתונים כמותיים, כלכליים וסטטיסטיים למרכז המחקר של הכנסת ומענה לשאילתות של חברי כנסת על פי דרישת הנהלת המשרד.

תחום האחריות של אגף א' כלכלה וסטטיסטיקה

אגף א' כלכלה וסטטיסטיקה שבראשו עומד מר יואב אזולאי, אחראי על מערכת הנתונים של משרד החינוך לרבות סטטיסטיקה בתחומי החינוך והכלכלה של המשרד והשילוב ביניהם. קהלי היעד המרכזיים שלו הם הנהלת המשרד, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – הלמ"ס. הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD-Organisation for Economic Co-operation and Development) וגורמים חיצוניים כגון: משרדי ממשלה, הכנסת, מוסדות מחקר גופים בינלאומיים ועמותות חינוכיות.

אגף א' כלכלה וסטטיסטיקה אחראי לעריכת נתונים כמותיים, כלכליים וסטטיסטיים, לעיבודם ולפרסומם בשפה העברית והאנגלית.
בין הפרסומים היוצאים לאור מטעם האגף נמנים "עובדות ונתונים" - התפתחות מערכת החינוך, מגמות תקציביות וכמותיות במהלך של שנים, השוואות ארציות ובינלאומיות, ניתוחים וממצאים עיקריים המלווים בגרפים;Facts and Figures – חוברת בשפה האנגלית המציגה את נתוני משרד החינוך ומיועדת לקשרי חוץ וערוצי מידע עם מדינות בעולם; "מערכת החינוך בפתיחת שנת הלימודים" - פרסום המרַכז נתונים שנתיים לדיון בפתיחת שנת הלימודים; "מערכת החינוך בראי המספרים" – נתונים סטטיסטיים גולמיים ומורחבים המובאים בעיקרם בטבלאות נתונים. ריכוז נתונים מסייע בקבלת החלטות פונקציונליות בהנהלת המשרד ומחוצה לו.

תפקיד חשוב ומרכזי של האגף הוא העברת נתונים סטטיסטיים, כמותיים ותקציביים, על מערכת החינוך לארגון ה-OECD. האגף מספק נתונים לארגון זה מאז 1998 וכאשר התקבלה ישראל להיות חברה מן המניין בשנת 2010, גבר קצב הפעילות והמעורבות בבניית האינדיקטורים. מערכת החינוך בישראל מוצגת במרבית המחוונים המופיעים בפרסום שנתון ה-OECD בנושאי סטטיסטיקת חינוך,
(EAG - Education at a Glance). במסגרת הקשר עם הארגון הבינלאומי, האגף אחראי על הכנת נתונים ל-EAG ועדכון השאלונים תוך כדי שיתוף פעולה עם יחידות המשרד והלמ"ס.

פעילות חשובה ומרכזית אחרת של האגף מתבצעת בקשר השוטף מול הלמ"ס. במסגרת שיתוף פעולה זה, אחראי האגף להכוונת תכנית העבודה והתקציב של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מול משרד החינוך. הפעילות כוללת ריכוז דרישות המשרד בסקרים ובמחקרים יזומים בנושאי חינוך, פיתוח נושאים חדשים, עדכון אלה הקיימים ומעקב אחר הנתונים השוטפים. כמו כן, האגף אחראי על העברת נתוני משרד החינוך ללשכה.

תחום אחריות נוסף הינו ניהול מערכת המידע - 'שקיפות בחינוך' המרכזת את נתוני התשומות ומסייעת בניתוח נתונים תקציביים וכמותיים לצד מדדי תפוקות 'התמונה החינוכית' של מערכת החינוך.​