מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
מינהל כלכלה ותקציבים
הצהרת נגישות

התכנית לצמצום פערים וקידום השיוויון

share
שתפו עמוד:
צמצום פערים וקידום השוויון

משרד החינוך הקים בשנת 2014 צוות מקצועי שבחן את הפערים בתקצוב מערכת החינוך ואת הדרכים לצמצומם, במטרה לצמצם את הפערים בין תלמידים מרקע כלכלי-חברתי חזק לבין תלמידים מרקע מוחלש ולקדם שוויון הזדמנויות במערכת החינוך.
הצוות המליץ על יישום מודל תקציבי חדש בהקצאת שעות ההוראה בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים, שיישומו החל בשנת הלימודים תשע"ה ויתפרס על פני 5 שנים.
המודל המוצע מהווה גישה פרקטית, בר קיימא, המבוססת על העקרונות הבאים:

  1. מיקוד מאמץ בגילאים הצעירים כשלב ראשון.
  2. מיקוד מאמץ בשעות ההוראה כשלב ראשון.
  3. הגדרת תקן בסיסי מינימאלי לכיתה, המשקף מחויבות בסיסית של המדינה לכל תלמיד.
  4. הקצאת משאבים תוספתיים לבתי הספר החלשים באמצעות מנגנון אוטומטי, שקוף ושוויוני, בכדי לנטרל חובר מודעות או חוסר יכולת של מנהלי בתי הספר והרשויות המקומיות מרקע חברתי-כל כךי חלש להתמודד עם המנגנונים הבירוקראטיים והתקציביים של המשרד (לרבות חיוב השתתפות - matching).
  5. הרחבת הפרוגרסיביות תוך מיקוד מאמץ במדדי הטיפוח החלשים ביותר.
  6. שמירה על ייחודיות אוכלוסיות מיוחדות (כגון: עולים חדשים, מחוננים, מצטיינים, חינוך מיוחד).
  7. מימון התכנית באמצעות איגום משאבים של המשרד לצד תוספת משאבים ממשרד האוצר.
  8. יישום הדרגתי לצד בקרה, הערכה, הדרכה, ליווי והעצמה של בתי הספר.