התמונה החינוכית
התמונה החינוכית - נתונים ארציים לשנת תשפ"ג
נתוני התמונה החינוכית הארצית בחטיבה העליונה לשנת הלימודים תשפ"ג (2023)
משרד החינוך מפרסם היום (יום ראשון 29.09 שעה 12:00) את נתוני "התמונה החינוכית הארצית" של החטיבה העליונה לשנת הלימודים תשפ"ג (2023). מדובר בנתונים בעלי חשיבות עצומה למערכת החינוך, כיוון שהם מספקים תמונת מצב כלל ארצית על הנעשה בבתי הספר התיכוניים והחטיבות העליונות, ועל המאמצים הרבים שמשקיעים המנהלים והמורים בתלמידים, למען עתידם ולמען קידום ושיפור איכות החינוך של תלמידי ישראל.
בשנת הלימודים תשפ"ג 432,952 תלמידים למדו בתיכונים בחטיבות העליונות, בכיתות י' – יב', מתוכם 127,379 מתוכם הם תלמידי כיתה יב' במסגרות חינוך המגישים תלמידים לבגרות. בשנה לימודים זו 39.5% מכלל תלמידי י' – יב' למדו במגמות טכנולוגיות (ובכלל זאת: הנדסת תעשייה וניהול, תכנון ותכנות מערכות, הנדסת חשמל, בקרה ואנרגיה, עיצוב מוצר, הנדסת אוטוטק, תקשורת אלקטרונית, תקשוב וכו').
שר החינוך, יואב קיש: תפקידה המרכזי של מערכת החינוך הוא להבטיח לכל תלמידה ותלמיד שהרקע החברתי כלכלי ממנו הם באו לא יכתיב מראש את מסלול חייהם, ולא יהווה עבורם חסם בהמשך דרכם. לאור זאת, קידמתי את תכנית "סמסטר ראשון כבר בתיכון", שמעניקה לכלל התלמידים דריסת רגל משמעותית באקדמיה כבר בשלב לימודי התיכון. אני מאמין שתכנית זו תסייע משמעותית לצמצום הפערים בין תלמידים משכבות חברתיות כלכליות חזקות לתלמידים משכבות כלכליות חלשות.
מנכ"ל משרד החינוך, מאיר שמעוני: "הפערים בין שכבות שונות בחברה הישראלית מתחילים במערכת החינוך, ולכן משרד החינוך ימשיך להשקיע מאמצים רבים על מנת שמגמת העלייה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות תימשך, ועל מנת שהפערים בין תלמידים משכבות שונות ומקבוצות שונות באוכלוסייה ילכו ויצטמצמו. זה המפתח לשינוי החברה הישראלית".
אלה הם חלק מנתוני התמונה החינוכית הארצית בחטיבה העליונה לשנת תשפ"ג
- עלייה בשיעור הזכאות של תלמידי ישראל לתעודת בגרות:
סך הזכאים לתעודת בגרות מתוך התלמידים הלומדים בכיתה יב' עלה מ- 92,756 תלמידים בשנת תשפ"ב ל-97,147 תלמידים בשנת תשפ"ג. מדובר בעלייה בשיעור הזכאים מ-75.9% מכלל תלמידי יב' במוסדות המגישים לבגרות בשנת תשפ"ב ל-76.3% מכלל תלמידי יב' במוסדות המגישים לבגרות בשנת תשפ"ג.
לשם השוואה, בשנת תשע"ח (2018) אחוז הזכאים לבגרות מכלל תלמידי יב' עמד על כ-69.9% (81,848 תלמידים) – מדובר בעלייה של יותר מ-6% בשיעור הזכאים לתעודת בגרות, תוך חמש שנים. - עלייה בשיעור הזכאות לבגרות של תלמידים בחינוך החרדי:
מ-25.6% בשנת תשפ"ב (3,501 תלמידים) ל-26.2% בשנת תשפ"ג (3,825 תלמידים) – עלייה של 0.6% ביחס לשנת הלימודים תשפ"ב. לשם השוואה, בשנת תשע"ד (2014) שיעור הזכאות לבגרות בקרב תלמידי החינוך החרדי עמד על 15.9% בלבד (1,511 תלמידים). המשמעות היא עלייה של יותר מ-10% בשיעור הזכאים תוך עשור. - הפער בין תלמידי המגזר הערבי לתלמידי המגזר היהודי הולך ומצטמצם:
בשנת תשפ"ג (2023) הפער בין שיעור הזכאות במגזר היהודי לשיעור הזכאות במגזר הערבי עומד על 0.6% בלבד לטובת תלמידי המגזר היהודי. בשנת תש"ף (2020) הפער עמד על 6.4% לטובת תלמידי המגזר היהודי. - הפער בין אחוז הזכאות של בנות לבגרות לאחוז הזכאות של בנים הולך ומצטמצם:
בעוד שבשנת תש"ף הפער בין שיעור הזכאות של הבנים (71.6%) לשיעור הזכאות של הבנות (75%) עמד על 3.4%, בשנת תשפ"ג הפער עומד על 0.3% בלבד לטובת הבנות. בשנת תשפ"ב הפער עמד על כ-0.5% לטובת הבנות. - הפער בין תלמידים מהשכבות החזקות לתלמידים מהשכבות החלשות גדל:
מנתוני התמונה החינוכית ועלה כי הפער בין תלמידים מהשכבות הכלכליות-חברתיות החזקות לתלמידים מהשכבות הכלכליות-חברתיות החלשות גדל ב-1.2%: מ-12.3% בשנת תשפ"ב ל-13.5% בשנת תשפ"ג. יחד עם זאת, בשנת תשע"ט (2019) הפער עמד על 22% לטובת תלמידים מהשכבות הכלכליות החזקות. - ירידה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות מצטיינת:
שיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת ירד מ-13.5% מתלמידי יב' בשנת תשפ"ב (16,503 תלמידים) ל-12.4% מתלמידי יב' בשנת תשפ"ג (15,793 תלמידים). יחד עם זאת, בהשוואה לשנת תשע"ח (2018), חלה עלייה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות מצטיינת: מ- 8.2% מתלמידי יב' בשנת תשע"ז (9,569 תלמידים) ל-12.4% מתלמידי יב' בשנת תשפ"ג (15,793 תלמידים). מדובר בעלייה של 4.2% בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת, תוך חמש שנים. - תעודת בגרות מצטיינת היא תעודת בגרות ברמת 5 יחידות לימוד באנגלית ולפחות 4 יחידות לימוד במתמטיקה, אשר ממוצע הציונים בה הוא לפחות 90, והיא כוללת הצלחה מרובה בתכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית קהילתית.
- עלייה בשיעור הזכאות לבגרות ברמה של 5 יח"ל באנגלית, ירידה במתמטיקה:
בתוך כך, חלה עלייה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית ברמה של 5 יחידות לימוד: מ-44.6% בשנת תשפ"ב (2022) ל-46.2% בשנת תשפ"ג: מ- 54,504 תלמידים בשנת הלימודים תשפ"ב ל-58,786 תלמידים בשנת הלימודים תשפ"ג. מדובר בעלייה של 1.6% תוך שנת לימודים אחת. יחד עם זאת, חלה ירידה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד: מ-17.3% בשנת תשפ"ב (2022) ל-16.2% בשנת תשפ"ג (2023). - שיעור ההתמדה (התמדה באותו מוסד לימודים) עלה ושיעור התלמידים הנושרים מכלל הלומדים בבתי הספר העל יסודיים נותר ללא שינוי:
שיעור זה עמד על 1.1% בשנת תשפ"ב (2022) והוא נותר כך גם בשנת תשפ"ג (2023). מדובר ב-7,595 תלמידים ותלמידות. לצורך ההשוואה, בשנת תשע"ה (2015) שיעור התלמידים הנושרים בבתי הספר העל יסודיים עמד על 1.5% - 8,671 תלמידים ותלמידות.
עוד עולה מנתוני התמונה החינוכית כי שיעור ההתמדה (התמדה באותו מוסד לימודים) עלה ב-0.6%: מ-80.8% בשנת תשפ"ב (2022) ל-81.4% בשנת תשפ"ג (2023).
-
התמונה החינוכית - נתונים ארציים לשנת תשפ"ב
אשכול למידה והשגים
שיעור הזכאות לתעודת בגרות של תלמידי ישראל
- שיעור הזכאות לתעודת בגרות מהלומדים בכיתה יב' נותר השנה ללא שינוי: משיעור זכאות של 76% בשנת הלימודים תשפ"א (2021) לשיעור זכאות של 75.9% בשנת הלימודים תשפ"ב (2022). מדובר ב- 92,756 תלמידות ותלמידים הזכאים לתעודת בגרות. 6 שנים קודם (בשנת תשע"ז) שיעור הזכאות עמד על 68.2% מהלומדים בכיתה יב'.
שיעור הזכאות לפי מדד חברתי כלכלי
- עלייה בשיעור הזכאות של תלמידים מרקע כלכלי חברתי חלש (חמישון 4 ו-5 ): מ-70.6% בשנת הלימודים תשפ"א ל-72.1% שנת הלימודים תשפ"ב. בשנת תשע"ט (2019) אחוז הזכאות עמד על 59.6% בלבד. מדובר על עלייה של 12.5% תוך פרק זמן של 4 שנים.
- שיעור הזכאות של תלמידים מרקע חברתי כלכלי חזק (חמישון 1 ו-2) עומד על 84.4% בשנת תשפ"ב. בעוד שבקרב תלמידים מרקע חברתי כלכלי חלש נרשמה עלייה של 12.5% תוך 4 שנים, בקרב תלמידים מרקע חברתי כלכלי חזק נרשמה עלייה של 2.8% בלבד במהלך 4 השנים האחרונות.
שיעור הזכאות לפי מדד חברתי כלכלי
- במגזר הערבי: בעוד שב-2015 הפער בין תלמידים מהרקע הכלכלי-חברתי החזק ביותר (חמישון טיפוח 1) לתלמידים מהרקע החברתי-כלכלי החלש ביותר (חמישון טיפוח 5) עמד של 47.7%, ב-2022 הפער הצטמצם לשיעור של 27.9%.
- במגזר היהודי: בעוד שב-2015 הפער בין תלמידים מהרקע הכלכלי-חברתי החזק ביותר (חמישון טיפוח 1) לתלמידים מהרקע החברתי-כלכליה חלש ביותר עמד על 39.2%, ב-2022 הפער הצטמצם לשיעור של 20.5%.
שיעור הזכאות לתעודת בגרות לפי מגזר
- במגזר היהודי: שיעור הזכאות בשנת הלימודים תשפ"ב עומד על ל-77.2%. בשנת הלימודים תשע"ט שיעור הזכאות עמד על 73.1%, כך שמדובר בעלייה של 4.1% בשיעור הזכאות תוך פרק זמן של 4 שנים.
- במגזר הדרוזי: שיעור הזכאות בשנת תשפ"ב עומד על -91.6%. בשנת הלימודים תשע"ט שיעור הזכאות עמד על 82.5%, כך שמדובר בעלייה של 9.1% בשיעור הזכאות תוך 4 שנים.
- במגזר הערבי (ללא מזרח ירושלים): עלייה של 1.1% בשיעור הזכאות לבגרות: מ-74.5% בשנת הלימודים תשפ"א ל-75.6% בשנת הלימודים תשפ"ב. בשנת הלימודים תשע"ט שיעור הזכאות עמד על 63.9%, כך שמדובר בעלייה משמעותית של 11.7% בשיעור הזכאות של תלמידי המגזר הערבי, תוך 4 שנים.
- במגזר הבדואי בנגב: עלייה של 3.3% בשיעור הזכאות לבגרות: מ-60.4% בשנת הלימודים תשפ"א ל-63.7% בשנת הלימודים תשפ"ב. בשנת תשע"ט (2019) שיעור הזכאות עמד על 48.1%, כך שמדובר בעלייה משמעותית של 15.6% בשיעור הזכאות של תלמידי החברה הבדואית, תוך פרק זמן של 4 שנים.
שיעור זכאות לפי פיקוח
- בחברה היהודית החרדית שיעור הזכאות לתעודת בגרות עמד על 25.6% בשנת הלימודים תשפ"ב. בשנת תשע"ג שיעור הזכאות עמד על 17.6%, כך שמדובר על עלייה של 8% בשיעור הזכאות תוך עשור.
שיעור הזכאות לתעודת בגרות לפי מגדר
- בנים: שיעור הזכאות של בנים לתעודת בגרות בשנת הלימודים תשפ"ב עומד על 75.6%. בשנת תשע"ט שיעור הזכאות עמד על 67.2%, כך שמדובר על עלייה של 8.4% תוך פרק זמן של 4 שנים.
- בנות: שיעור הזכאות של הבנות לתעודת בגרות בשנת הלימודים תשפ"ב עומד על 76.1%. בשנת תשע"ט שיעור הזכאות עמד על 71.8%, כך שמדובר על עלייה של 4.3% תוך פרק זמן של 4 שנים.
איכות תעודת הבגרות
- שיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת מקרב הלומדים ב-י”ב עומד על 13.5% בשנת הלימודים תשפ"ב (16,503 תלמידים). בשנת תשע"ז שיעור הזכאות עמד על 7.9% (8,758 תלמידים). מדובר על עלייה של כמעט פי 2 במספר התלמידים הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת תוך 6 שנים.
- עלייה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד: מ-16.6% בשנת הלימודים תשפ"א ל-17.3% בשנת הלימודים תשפ"ב (21,173 תלמידים). לשם השוואה, בשנת תשע"ז (2017) שיעור הזכאות עמד על 14.3%.
- עלייה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית ברמה של 5 יחידות לימוד: מ-42.9% בשנת הלימודים תשפ"א ל-44.6% בשנת הלימודים תשפ"ב (54,504 תלמידות ותלמידים). לשם השוואה, בשנת תשע"ז (2017) שיעור הזכאות עמד על 35.7%.
- מדד טוהר בחינות (אחוז מחברות בחינה פסולות): 0.7% מכלל מחברות הבחינה הן מחברות שיש לגביהן חשד להעתקה, בדומה לשיעורן בשנת תשפ"א.
- מדד אירועי שק"ד (פער בין הציון הבית ספרי לציון של הבחינה החיצונית): 0.6% מכלל הציונים (נותר ללא שינוי ביחס לשנת הלימודים תשפ"א)
אשכול התמדה ונשירה
- שיעור ההתמדה בשנת תשפ"ב עומד על 80.8% מכלל התלמידים (ללא שינוי משנת תשפ"א).
- שיעור הנשירה בשנת תשפ"ב עומד על 1.1% מכלל התלמידים (7,470 תלמידות ותלמידים). לשם השוואה, 8 שנים קודם (בשנת תשע"ה) שיעור הנשירה עמד על 1.5% מכלל התלמידים (8,671 תלמידים).
הסמכות טכנולוגיות בקרב תלמידי י"ב
- שיעור הזכאים להסמכות טכנולוגיות עומד על 69.6%. שנתיים קודם, בשנת הלימודים תש"ף, שיעור הזכאים עמד על 65.1%.
- עלייה בשיעור הזכאים לתעודות הסמכה טכנולוגיות ולתעודות בגרות והסמכה המאפשרת לימודי טכנאים והנדסאים: מ-49.3% בשנת הלימודים תש"ף ל-57.7% בשנת הלימודים תשפ"ב
- שיעור הזכאים לתעודת הסמכה טכנולוגית מצטיינת - עם אנגלית ומתמטיקה מורחב עומד על 12.5% בשנת הלימודים תשפ"ב (2022). שנתיים קודם, בשנת הלימודים תש"ף (2020) שיעור הזכאים עמד על 10.5% מתלמידי יב'.
-
התמונה החינוכית - נתונים ארציים לשנת תשפ"א
התמונה לשנה זו כוללת 10 מדדים המאוגדים ב- 3 אשכולות:
- למידה והישגים
- ערכים
- התמדה ונשירה.
מדדים אלה אינם כוללים את מדדי האקלים הבית ספרי כפי שהיו בתמונה החינוכית של שנים עברו, וזאת בשל אילוצי הקורונה. נתוני האקלים העדכניים (תשפ"ב) יפורסמו בקרוב.
למגוון המדדים חשיבות רבה, שכן יש בהם כדי לתת מבט רחב על מערכת החינוך, ולשקף את העשייה החינוכית המאומצת, הרבה והמגוונת של צוותי החינוך בבתי הספר לאורך כל השנה.כמו-כן, ההישגים של "התמונה החינוכית" לשנת הלימודים תשפ"א משקפים את השינויים שנכנסו במתכונת בחינות הבגרות על רקע התפרצות נגיף הקורונה. לנוכח מציאות מורכבת זו נקבעו התאמות אשר כללו: צמצום ומיקוד של חומר הלימוד ותוספות של מועדי הבחנות.
פירוט הנתונים
אשכול למידה והישגים
שיעור הזכאות לתעודת בגרות מקרב מהלומדים ב-י”ב עמד בשנת הלימודים תשפ"א עלה ב- 2.6% ושיעור הזכאים הכולל עומד כעת על 76% לעומת 73.4% בשנת הלימודים תש"ף.
-
שיעור הזכאות לפי מגזרים
- במגזר היהודי: 77.8% זכאים לבגרות (עלייה של 2% - תש"ף: 75.8%)
- מגזר ערבי (ללא מזרח ירושלים): 74.5% זכאים לבגרות (עלייה של 5.1%, תש"ף: 69.4%)
- במגזר הדרוזי: 91.3% זכאים לבגרות (עלייה של 2.1%, תש"ף: 89.2%)
- מגזר בדואי בנגב: 60.4% זכאים לבגרות (עלייה של 2.3% - תש"ף: 58.1%)
-
שיעור הזכאות לפי פיקוח במגזר היהודי
- בפיקוח הממלכתי: 86.3% זכאים לבגרות (עלייה של 2.4% - תש"ף: 83.9%)
- בפיקוח ממלכתי דתי: 87.7% זכאים לבגרות (עלייה של 1.8% - תש"ף: 85.9%)
- בפיקוח החרדי: 26.2% זכאים לבגרות (עלייה של 2.2% - תש"ף: 24%)
-
זכאות לפי מגדר
- בנות: 76.6% זכאיות לבגרות (עלייה של 1.6% - תש"ף:75%)
- בנים 75.3% זכאים לבגרות (עלייה של 3.7% - תש"ף:71.6%)
-
איכות התעודה
- שיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת מקרב הלומדים ב-י”ב: 13.3% (עלייה של 2.5% - תש"ף: 10.8%)
- שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה 4 יח״ל: 19.9% (ירידה של 0.2% - תש"ף: 20.1%)
- שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה 5 יח״ל: 16.6% (עלייה של 1% - תש"ף: 15.6%)
- שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית 4 יח״ל: 21.6% (ירידה של 0.7% - תש"ף: 22.3%)
- שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית 5 יח״ל: 42.9% (עלייה של 1.4% - תש"ף: 41.5%)
- מדד טוהר בחינות (אחוז מחברות בחינה פסולות): 0.8% (ירידה של 0.2% - תש"ף: 1%)
- מדד אירועי שק"ד (פער בין הציון הבית ספרי לציון של הבחינה החיצונית): 0.6% (ירידה של 0.3% - תש"ף: 0.9%)
אשכול התמדה ונשירה
- שיעור ההתמדה: 80.6% (עלייה של 0.4% - תש"ף: 80.2%)
- שיעור הנשירה: 1% (עלייה של 0.4% - תש"ף: 0.6%)
הסמכות טכנולוגיות בקרב תלמידי י"ב
- שיעור הזכאים להסמכות טכנולוגיות: 70.9% (עלייה של 5.8% - תש"ף: 65.1%)
- שיעור הזכאים לתעודות הסמכה טכנולוגיות ולתעודות בגרות והסמכה המאפשרת לימודי טכנאים והנדסאים: 56% (עלייה של 6.7% - תש"ף: 49.3%)
- שיעור הזכאים לתעודת הסמכה טכנולוגית מצטיינת - עם אנגלית ומתמטיקה מורחב: 12.3% (עלייה של 1.8% - תש"ף: 10.5%)
-
התמונה החינוכית - נתונים ארציים לשנת תש"ף
התמונה כוללת 20 מדדים המציגים את ההישגים של החטיבה העליונה בשלושה אשכולות:
- למידה והישגים
- ערכים ואקלים חינוכי
- התמדה ונשירה.
מגוון המדדים נותן מבט רחב על מערכת החינוך, ומשקף את העשייה החינוכית המאומצת, הרבה והמגוונת של צוותי החינוך בבתי הספר. ההישגים של "התמונה החינוכית" לשנת הלימודים תש"ף משקפים את השינויים שנכנסו במתכונת בחינות הבגרות על רקע התפרצות נגיף הקורונה.
פירוט הנתונים
אשכול למידה והישגים
שיעור הזכאות לתעודת בגרות מקרב מהלומדים ב-י”ב עמד בשנת הלימודים תש"ף על 73.4%.
-
זכאות לפי מגזרים
- המגזר היהודי: 75.8% זכאים לבגרות
- המגזר הערבי (ללא מזרח ירושלים):69.4% זכאים לבגרות
- המגזר הדרוזי: 89.2% זכאים לבגרות
- החברה הבדואית בנגב: 58.1% זכאים לבגרות
-
שיעור הזכאות לפי פיקוח
- הפיקוח הממלכתי: 83.9% זכאים לבגרות
- הפיקוח ממלכתי דתי: 85.9% זכאים לבגרות
- הפיקוח החרדי: 24% זכאים לבגרות
-
זכאות לפי מגדר
- בנות: 75% זכאיות לבגרות
- בנים: 71.6% זכאים לבגרות
-
איכות התעודה
- שיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת מקרב הלומדים ב-י”ב: 10.8%
- שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה 4 יח״ל: 20.1%
- שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה 5 יח״ל: 15.6%
- שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית 4 יח״ל: 22.3%
- שיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית 5 יח״ל: 41.5%
- מדד טוהר בחינות (אחוז מחברות בחינה פסולות): 0.9%
- מדד אירועי שק"ד (פער בין הציון הבית ספרי לציון של הבחינה החיצונית): 1%
- מדד קבלת הערכה ומשוב מקדמי למידה מהמורים נרשמה ירידה : בתש"פ 53% לעומת תשע"ט 56%
- מדד מסוגלות, סקרנות ועניין בלמידה נרשמה ירידה: בתש"פ 49% לעומת תשע"ט 52%
- מדד פרקטיקות הוראה- למידה–הערכה איכותיות נרשמה ירידה: בתש"פ 53% לעומת תשע"ט 56%
אשכול ערכים ואקלים חינוכי
- מדד המעורבות באירועי אלימות נרשמה יציבות: בתש"פ 6% לעומת תשע"ט 6%
- מדד קרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים נרשמה יציבות: בתש"פ 47% לעומת תשע"ט 47%
- מדד התחושה כללית חיובית כלפי בית הספר נרשמה יציבות: בתש"פ 71% לעומת תשע"ט 70%
- מדד העידוד למעורבות חברתית ואזרחית נרשמה ירידה: בתש"פ 54% לעומת תשע"ט 60%
אשכול התמדה ונשירה
- שיעור ההתמדה: 80.2%
- שיעור הנשירה: 0.6%
הסמכות טכנולוגיות בקרב תלמידי י"ב
- שיעור הזכאים להסמכות טכנולוגיות:65.1%
- שיעור הזכאים לתעודות הסמכה טכנולוגיות ולתעודות בגרות והסמכה המאפשרת לימודי טכנאים והנדסאים:49.3%
- שיעור הזכאים לתעודת הסמכה טכנולוגית מצטיינת - עם אנגלית ומתמטיקה מורחב: 10.5%
-
התמונה החינוכית - נתונים ארציים לשנת תשע"ט
מבט על 27 המדדים מצביע, כי במרביתם (ב- 16 מדדים) לא חל שינוי, וניכר כי הם משקפים סטגנציה. ב- 2 מדדים חלה ירידה וביתר חלה עליה.
מבט על מדד הזכאות לבגרות מראה, כי לא חל שינוי בו שינוי, ובכלל זה גם בשיעור הזכאות בחתך מגזרי ומגדרי. שיעור הזכאות הארצי נותר על כנו קרוב לכ- 70%, שהם 80,095 מתוך 114,979 הלומדים במוסדות המגישים לבגרות.
המגזר הבדואי בנגב רשם ירידה של 4%, ואילו המגזר החרדי רשם עליה של 1.9% (מתוך המוסדות המגישים לבגרות). לאורך שלוש השנים האחרונות (תשע"ז-תשע"ט) מראה "התמונה החינוכית", כי באופן מצטבר חלה עליה קטנה בשיעור של 1.5% בשיעור הזכאים.פירוט הנתונים
אשכול למידה והישגים
- בשיעור הזכאות לתעודת בגרות מקרב מהלומדים ב-י”ב נרשמה יציבות
תשע"ט: 69.7% לעומת תשע"ח: 69.9%. -
זכאות לפי מגזרים
- מגזר יהודי (כולל חרדי) נרשמה יציבות: תשע"ט 73.1% לעומת תשע"ח 72.7%.
- בפיקוח יהודי ממלכתי נרשמה יציבות: תשע"ט 80.8% לעומת תשע"ח 80.2%.
- בפיקוח יהודי ממלכתי דתי נרשמה יציבות: תשע"ט 82.7 לעומת תשע"ח 82.1%.
- בפיקוח החרדי נרשמה עליה: תשע"ט 23.2% לעומת תשע"ח 21.3%.
- במגזר לא יהודי (ללא מזרח ירושלים) נרשמה ירידה: תשע"ט 62.8% לעומת תשע"ח 63.9%.
- במגזר הערבי (ללא מזרח ירושלים) נרשמה יציבות: תשע"ט 63.9% לעומת תשע"ח 64.8%.
- במגזר הדרוזי נרשמה יציבות: תשע"ט 82.5% לעומת תשע"ח 82.2%.
- במגזר בדואי בנגב נרשמה ירידה: תשע"ט 48.1% לעומת תשע"ח 52.1%.
-
זכאות לפי מגדר
- בנות נרשמה יציבות: תשע"ט 71.8% לעומת תשע"ח 71.9%.
- בנים נרשמה יציבות: תשע"ט 67.2% לעומת תשע"ח 67.6% .
-
איכות התעודה
- בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית 5 יח״ל נרשמה עליה
תשע"ט: 39.1% לעומת תשע"ח: 37.7%. - בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת מקרב הלומדים ב-י”ב נרשמה יציבות
תשע"ט: 8.8% לעומת תשע"ח: 8.2%. - בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה 4 יח״ל נרשמה יציבות
תשע"ט: 18.5% לעומת תשע"ח: 17.6%. - בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית 4 יח״ל נרשמה ירידה
תשע"ט: 22.2% לעומת תשע"ח: 23.2%. - בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה 5 יח״ל נרשמה יציבות
תשע"ט: 15.5% לעומת תשע"ח: 15.5%. - במדד טוהר בחינות (אחוז מחברות בחינה פסולות) נרשמה יציבות - תשע"ט: 1% לעומת תשע"ח: 1.1%.
- במדד אירועי שק"ד נרשמה יציבות - תשע"ט: 1.3% לעומת תשע"ח: 1.3%.
- במדד קידום אסטרטגיות ללמידה עצמית נרשמה יציבות - תשע"ט: 58% לעומת תשע"ח: 57%.
- במדד קבלת הערכה ומשוב מקדמי למידה מהמורים נרשמה עליה - תשע"ט: 56% לעומת תשע"ח: 54%.
- במדד מסוגלות, סקרנות ועניין בלמידה נרשמה יציבות - תשע"ט: 52% לעומת תשע"ח: 53%.
- במדד פרקטיקות הוראה- למידה–הערכה איכותיות נרשמה יציבות - תשע"ט: 56% לעומת תשע"ח: 55%.
אשכול ערכים ואקלים חינוכי
- במדד קידום סובלנות כלפי האחר והשונה נרשמה יציבות - תשע"ט: 77% לעומת תשע"ח: 76%.
- במדד המעורבות באירועי אלימות נרשמה ירידה - תשע"ט: 6% לעומת תשע"ח: 7%.
- במדד הקרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים נרשמה עליה - תשע"ט: 47% לעומת תשע"ח: 45%.
- במדד התחושה כללית חיובית כלפי בית הספר נרשמה יציבות - תשע"ט: 70% לעומת תשע"ח: 69%.
- במדד העידוד למעורבות חברתית ואזרחית נרשמה עליה - תשע"ט: 60% לעומת תשע"ח: 57%.
- במדד שותפות הורים נרשמה יציבות - תשע"ט: 76% לעומת תשע"ח: 76%.
אשכול התמדה ונשירה
- במדד ההתמדה נרשמה יציבות - תשע"ט: 79.8% לעומת תשע"ח: 79.7%.
- במדד הנשירה נרשמה ירידה - תשע"ט: 1% לעומת תשע"ח: 1.2%.
אשכול הצוות החינוכי
- במדד ניהול פיתוח הצוות החינוכי בבית הספר נרשמה יציבות
תשע"ט: 39% לעומת תשע"ח: 40%. - במדד שביעות הרצון של המורים מבית הספר נרשמה יציבות
תשע"ט: 72% לעומת תשע"ח: 71%. - במדד הקליטה וליווי של עובדי הוראה ובעלי תפקידים בבית הספר נרשמה ירידה
תשע"ט: 67% לעומת תשע": 72%. - במדד עבודה שיתופית של מורים בבית הספר נרשמה יציבות
תשע"ט: 76% לעומת תשע"ח: 76%.
הסמכות טכנולוגיות
מדדים אלה מצביעים על עלייה ב- 3 מדדים: שיעור הזכאים להסמכות טכנולוגיות (תשע"ט: 58.9% לעומת תשע"ח: 54.6%), שיעור הזכאים לתעודות הסמכה טכנולוגיות ולתעודות בגרות והסמכה המאפשרת לימודי טכנאים והנדסאים (תשע"ט: 42.6% לעומת תשע"ח: 40.1%), ובשיעור הזכאים לתעודת הסמכה טכנולוגית מצטיינת - עם אנגלית ומתמטיקה מורחב (תשע"ט: 9.5% לעומת תשע"ח: 8.4%).
- בשיעור הזכאות לתעודת בגרות מקרב מהלומדים ב-י”ב נרשמה יציבות
-
התמונה החינוכית - נתונים ארציים לשנת תשע"ח
ניתוח נתוני התמונה החינוכית לשנה זו מעלה כי במרבית מדדי ההישגים הלימודיים נרשמה עליה, כך גם במדדי הערכים והאקלים הבית ספרי ובמדדי הצוות החינוכי. מגמה זו מצטרפת להמשך העליות שנרשמו גם בשנת הלימודים הקודמת, ובכך מסכמות התקדמות בשורה של תחומים.
- עליה של 1.7% בשיעור הזכאות לבגרות מבין הלומדים ב- יב': מ: 68.2% ל: 69.9%, שהם עוד כ- 6,000 תלמידים עם תעודת בגרות.
- עליה של 1.2% בשיעור התעודות עם 5 יחידות מתמטיקה מ: 14.3% ל: 15.5% ועליה של כ- 2% בשיעור התעודות עם 5 יחידות אנגלית מ: 35.7% ל: 37.7% .
- עליה קלה בשיעור המחברות הפסולות - מ: 1% ל: 1.1%.
- עליה של 3% בשיעור התלמידים שדיווחו על סקרנות ועניין בלמידה מ: 50% בתשע"ז ל- 53% בתשע"ח
- שיפור של 2% בתחושת הקרבה והאכפתיות בין מורים לתלמידים מ: 43% בתשע"ז ל: 45% בתשע"ח
- שיעור הנשירה נותר ללא שינוי כשהוא עומד על 1.2%
למידה והישגים
עליה של 1.7% בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מבין הלומדים בכיתה י"ב (תשע"ז: 68.2% ובתשע"ח: 69.9%). בכך, לראשונה מתקרבת המערכת לשיעור זכאות של כ- 70%. בראיה רב שנתית ניתן לראות כי במדד זה של הזכאות חל צמצום של כ- 4% בין העשירונים הגבוהים לנמוכים (מפער של - 24.7% בתשע"ה ל: 20.8% בתשע"ח). במשרד ממשיכים לחתור להמשך לצמצום הפער שעדיין נותר בשיעור גבוה.
בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת מבין הלומדים בכיתה י"ב נרשמה עליה מזערית של 0.3% (תשע"ז: 7.9% לעומת 8.2% בתשע"ח). עליה של 1.3% נרשמה גם בתעודות הבגרות שכוללות 5 יחידות (תשע"ז: 14.3% תשע"ח: 15.5%%), ועליה של 2% בשיעור תעודות הבגרות הכוללות 5 יחידות לימוד באנגלית (תשע"ז: 35.7% תשע"ח: .37.7%). הישגים אלה נובעים מהטמעת התכניות הלאומיות לקידום המתמטיקה והאנגלית שהצליחו למשוך את מערכת החינוך למעלה. הדבר ניכר בעליה המתמדת בזכאות לבגרות וגם באיכות התעודות הכוללות יותר 5 מתמטיקה ויותר 5 אנגלית לאורך שלוש השנים האחרונות.
בשנה זו חלה עליה של 3% גם במדד של מסוגלות, סקרנות ועניין בלמידה (תשע"ז: 50% תשע"ח: 53%).
עליה שלילית נרשמה בשמירה על טוהר הבחינות – מחברות פסולות (תשע"ז: 1% תשע"ח: 1.1%).
יציבות נרשמה בהישגים של מדדי תעודת בגרות הכוללת 4 יחידות לימוד מתמטיקה (תשע"ז: 17% תשע"ח: 17.6%)%) וגם באנגלית (תשע"ז: 22.7%, תשע"ח: 23.2%). באירועי השק"ד (שקלול הציונים הבית ספריים וציוני הבגרות גם לא חל שינוי (תשע"ז: 1.3% תשע"ח: 1.3%).ערכים ואקלים חינוכי
יציבות נרשמה במדד עידוד למעורבות חברתית ואזרחית (תשע"ז: 56%, תשע"ח: 57%). נושא המעורבות החברתית מהווה חלק ניכר מסדר יומו של המשרד, ולכן הוא נוקט בשורה של פעולות לעידוד תלמידים לקחת חלק בתנועות נוער או ארגוני נוער ולהוביל מיזמים חברתיים לשינוי פני הקהילה. לאחרונה, הודיע המשרד על ניסוח תקנה ייעודית לבינויים של סניפי נוער חדשים כדי שיותר ויותר תלמידים יקחו בהם חלק.
בקידום סובלנות כלפי האחר חלה עליה של 3% (תשע"ז: 73%, תשע"ח: 76%), במעורבות באירועי אלימות הנתונים עומדים על (תשע"ז: 8%, תשע"ח: 7%). עליה נרשמה ביחסי קרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים (תשע"ז: 43% תשע"ח: 45%). במדד של שותפות הורים לא חל שינוי (תשע"ז: 76%, תשע"ח: 76%).
התמדה ונשירה
בשני המדדים נרשמה יציבות. הנשירה נותרה בשיעור של 1.2% (תשע"ז: 1.2% תשע"ח: 1.2%) וכן מדד ההתמדה כלומר עד כמה בית הספר דואג שהתלמיד לא יעזוב את המסגרת נותר ללא שינוי (תשע"ז: 80% תשע"ח: 79.7%).
עם זאת, לאורך שלוש השנים האחרונות ניתן לראות כי מספר הנושרים ירד ב- 1,330 (תשע"ה: 1.5% שהם 8,671 תלמידים לעומת תשע"ח: 1.2% שהם 7,341 תלמידים נושרים). צמצום הנשירה נרשם בעשירונים הגבוהים והנמוכים יחד, ובכל המגזרים.הצוות החינוכי
עליה של 4% חלה בקליטה וליווי של עובדי הוראה ובעלי תפקידים (תשע"ז: 68% תשע"ח: 72%). גם בעבודה שיתופית של מורים בבית הספר חלה עליה (תשע"ז: 74% בתשע"ח: 76%. בשביעות הרצון של המורים מבית הספר לא נרשם שינוי (תשע"ז: 71% תשע"ח: 70%). בניהול פיתוח הצוות החינוכי בבית הספר חלה עליה של 2% (תשע"ז38%תשע"ח: 40%).
מגוון המדדים נועד לתת מבט רחב על מערכת החינוך, ולשקף את העשייה החינוכית המאומצת, הרבה והמגוונת של בתי הספר.
ממאפייני התמונה החינוכית עולה כי בשנה שעברה נמצאו 27,134 תלמידי י"ב זכאים לתעודת הסמכה טכנולוגית. עוד עולה כי 20,758 תלמידי חינוך מיוחד ששולבו במערכת החינוך הרגילה ו- 43.4% מקרב המורים הם בעלי תואר שני ומעלה. -
התמונה החינוכית - נתונים ארציים לשנת תשע"ז
התמונה לשנה זו כוללת 23 מדדים המציגים את ההישגים של החטיבה העליונה בארבעה אשכולות:
- למידה והישגים
- ערכים ואקלים חינוכי
- התמדה ונשירה
- הצוות החינוכי
בתוך האשכולות הקיימים, שולבו שלושה מדדים חדשים: שותפות הורים, תחושה כללית חיובית כלפי בית הספר (אשכול ערכים ואקלים חינוכי) וכן קליטה וליווי של עובדי הוראה ובעלי תפקידים (אשכול הצוות החינוכי). מגוון המדדים נועד לתת מבט רחב על מערכת החינוך, ולשקף את העשייה החינוכית המאומצת, הרבה והמגוונת של בתי הספר.
ניתוח 23 המדדים של תשע"ז מצביע על עליה בהישגים הלימודיים, בהם: בשיעור הזכאות לבגרות מבין תלמידי יב' הלומדים במוסדות המגישים לבגרות, בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת וכן בתעודת הבגרות אשר כוללות 5 יחידות לימוד במתמטיקה ו- 5 יחידות לימוד באנגלית. ירידה חיובית נרשמה גם בנשירה. לעומת זאת, במרבית המדדים של הערכים והאקלים הבית ספרי נרשמה יציבות.
למידה והישגים
עליה של 2% בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מבין הלומדים בכיתה י"ב (תשע"ו: 66.2% ובתשע"ז: 68.2%). עליה של קרוב לחצי אחוז נרשמה בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת מבין הלומדים בכיתה י"ב (תשע"ו: 7.5%, תשע"ז: 7.9%). כמו כן, נרשמה עליה של כ- 3% בשיעור תעודות הבגרות הכוללות 5 יחידות לימוד במתמטיקה (תשע"ו: 11.4% תשע"ז: 14.3%), ועליה של כ- 2.5% בשיעור תעודות הבגרות הכוללות 5 יחידות לימוד באנגלית (תשע"ו: 33.1% תשע"ז: 35.7%). בהתייחס לעליות אלו, מציינים במשרד כי הטמעת התכניות הלאומיות לקידום המתמטיקה והאנגלית הצליחו למשוך את מערכת החינוך למעלה, והדבר ניכר בעליה המתמדת בזכאות לבגרות וגם באיכות התעודות הכוללות יותר 5 מתמטיקה ויותר 5 אנגלית לאורך שלוש השנים האחרונות.
יציבות נרשמה בהישגים של מדדי תעודת בגרות הכוללת 4 יחידות לימוד מתמטיקה (תשע"ו: 17.5%, תשע"ז: 17%) ובאנגלית (תשע"ו: 22.7%, תשע"ז: 22.7%).
במדד המחברות הפסולות נרשמה עליה של 0.2% (תשע"ו: 0.8% תשע"ז: 1%). בעניין זה מבהירים במשרד, כי טוהר הבחינות מהווה ערך עליון שאין בכוונת המשרד להתפשר בעניינו, והוא ימשיך להפעיל מגוון של פעולות כדי להבטיח את טוהר הציונים.
ערכים ואקלים חינוכי
יציבות נרשמה במדד ההתמדה (תשע"ו: 80.5% ובתשע"ז: 80%) ובעידוד למעורבות חברתית ואזרחית (תשע"ו: 56%, תשע"ז: 56%). בקידום סובלנות כלפי האחר והשונה נותר המדד בעינו (תשע"ו: 73%, תשע"ז: 73%), במעורבות באירועי אלימות (תשע"ו: 8%, תשע"ז: 8%) וכך בתחושה כללית חיובית כלפי בית הספר (תשע"ו: 68%, תשע"ז: 68%). במדד של שותפות הורים (תשע"ו: 74%, תשע"ז: 76%) חלה עליה קלה של 2%.
התמדה ונשירה
לא חל שינוי של ממש גם בדיווחי התלמידים במסוגלות, בסקרנות ובעניין בלמידה (תשע"ו: 51%, תשע"ז: 50%). על אף היציבות הכללית, ניתוח ההיגדים של מדד זה מעלה כי כמחצית מהתלמידים מדווחים שהדברים שמלמדים בבית הספר פחות מסייעים להם מחוץ לשעות הלימודים ופחות מקנים להם ידע חשוב. לאורך שלוש השנים האחרונות נרשמה ירידה של 4% במדד זה. במשרד מציינים כי לנוכח הירידה בסקרנות הוחלט במשרד לגוון את שיטות הערכה של המבחנים ולעבור לבחינות עם חומר פתוח. בתוך כך, המשרד יחל עם היסטוריה ובימים אלה הוא בוחן בחינות עם ספר פתוח במקצועות נוספים.
הצוות החינוכי
במדד שביעות הרצון של המורים מבית הספר נרשמה יציבות (תשע"ו: 70% תשע"ז: 70%) וגם בניהול פיתוח הצוות החינוכי בבית הספר (תשע"ו: 38%, תשע"ז: 38%). באירועי שק"ד גם לא חל שינוי והמדד נותר ללא שינוי מהותי (תשע"ו: 1.2%, תשע"ז: 1.3%) ובפרקטיקות איכותיות ללמידה, הוראה והערכה (תשע"ו: 53%, תשע"ז: 53%). בקרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים (תשע"ו: 42%, תשע"ז: 43%).
עליה נרשמה גם בעבודה שיתופית של מורים בבית הספר (תשע"ו: 71% תשע"ז: 74%), בסך הכל עליה של 3%.
לצד "התמונה החינוכית" של החטיבה העליונה מציג המשרד השנה גם את "התמונה החינוכית" של היסודי וחטיבות הביניים. ליסודי נקבעו 13 מדדים ולחטיבות הביניים 15 מדדים, אשר פותחו על ידי ראמ"ה ונלקחו מהמיצ"ב. אלה מופיעים לצד החטיבה העליונה במערכת השקיפות של המשרד.
-
עליה במעורבות החברתית ובשיעור המצטיינים
התמונה החינוכית - נתונים ארציים לשנת תשע"ו
מנתוני התמונה החינוכית של שנה זו עולה, כי חלה עליה במדד הערכי של מעורבות חברתית, מ- 54% ל- 56%. בעניין זה מציינים במשרד, כי עליה זו נובעת משורה של פעולות אשר נקט המשרד לאורך השנתיים האחרונות, בהן תוספת של מעל 100 מיליון ₪ לטובת שילובם של תלמידים בתנועות נוער, ארגוני נוער, מכינות קדם צבאיות, תכנית אופק ושנת שירות.
לצד זאת, נרשמה עליה בשיעור התלמידים הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת, וכן בשיעור התלמידים עם תעודת בגרות הכוללת 5 יחידות מתמטיקה. עליה נרשמה גם בשיעור התלמידים עם תעודת בגרות הכוללת 5 יחידות אנגלית. בהתאם לזאת, משתקף כי שיעור הבגרות המצטיינת עלתה מ- 7.1% ל- 7.5% (בשנת תשע"ד עמד שיעור המצטיינים על 6.5%). שיעור בעלי בגרות עם 5 יחידות מתמטיקה עלה מ- 10.4% ל- 11.4% (בשנת תשע"ד עמד שיעור זה על 9.5%) ושיעור בעלי בגרות עם חמש יחידות אנגלית עלה מ- 31.9% ל- 33.1% (בשנת הלימודים תשע"ד עמד שיעור זה על 30.7%).
ירידה בולטת נרשמה במדד סקרנות ועניין בלמידה מ- 54% ל- 51% . במשרד מציינים, כי בכוונתו ללמוד את הנתון, בעיקר לנוכח ההטמעה של הלמידה המשמעותית אשר מיושמת מזה שלוש שנים במערכת.
ירידה בולטת נוספת נרשמה בניהול ובפיתוח הצוות החינוכי בבית הספר. מדד זה ירד מ- 45% ל- 38% . בכוונת המשרד לשלב הערכת מורים כחלק מהפיתוח המקצועי שלהם כדי לתת מענים פרטניים ורלוונטיים לצרכים הנדרשים למורים. כמו-כן, המשרד יטמיע בבתי הספר תרבות עבודה של ארגונים לומדים.
עוד עולה מהתמונה של תשע"ו כי במדדים של שיעור הזכאים לבגרות מתוך קבוצת הגיל ומתוך קבוצת הלומדים נרשמה יציבות. שיעור הזכאים לבגרות מתוך הלומדים עמד על 66.1% בתשע"ה ובשנת תשע"ו על 66.2% (בתשע"ד:65.5%). מדד שיעור הזכאים לבגרות מתוך קבוצת הגיל אף הוא רשם יציבות. מדד זה עמד על 56% בתשע"ה ובשנת תשע"ו 56.1%.
יציבות נרשמה גם בשיעור אירועי האלימות העומד על 8%.